Telefonní karty s pivní tématikou

Autor: Petr Nahodil <p.nahodil(at)centrum.cz>, Téma: Pivní sběratelství, Vydáno dne: 24. 05. 2005

Telefonní karty jako takové vznikly transformací bankovních platebních karet. Musí splňovat rozměrovou normu ISO 7813, která stanoví závazné rozměry délku (85,47 mm - 85, 72 mm), šířku (53,92 mm -54,03 mm), tloušťku ( 0,68 mm -0,84 mm) a zakulacení rohů (3,00 mm - 3,18 mm). Poprvé se začaly používat ve Francii v letech 1980-1981 a francouzské telekomunikace sehrály v oblasti jejich vývoje a použití hlavní úlohu.



Do dnešních dnů prošly telefonní karty výrazným technickým pokrokem od prvních magnetických přes optické - holografické až po dnešní čipové paměťové karty. Již od samého počátku jejich vydávání bylo hned jasné, že budou mít nejen užitnou hodnotu v podobě možnosti telefonování z veřejných telefonních automatů, ale budou využívané též jako nosič komerční reklamy nebo výchovné a vzdělávací médium.

Telefonní karty můžeme rozdělit podle jejich určení na veřejné, které jsou nejběžnější a jsou vydávané v poměrně vysokých nákladech (u nás od 50 000 - 300. 000 ks) a s různým počtem jednotek. Dále se můžeme setkat s privátními kartami, které jsou vydávané na zakázku pro fyzické a právnické osoby a dárkové určené pro účastníky sportovních, kulturních a jiných akcí. Kromě technických parametrů se během doby také zlepšovala i kvalita potisku telefonních karet.

U nás byla první telefonní karta vydána u příležitosti konání Všeobecné výstavy v roce 1991. Stejně jako se těšily telefonní karty velkému sběratelskému zájmu hned od jejich prvního používání ve Francii v letech 1980 - 1981, tak i u nás se hned od počátku jejich vydávání staly středem sběratelského zájmu.

Sběratele telefonních karet můžeme rozdělit na sběratele, kteří sbírají všechny karty vydané v jednom státu. Jiní sběratelé zase sbírají celý svět a chtějí mít ve své sbírce po jedné telefonní kartě z každého státu. Poslední skupinu tvoří sběratelé, kteří sbírají určitý námět. A není se čemu divit, neboť na telefonních kartách najdeme velké množství námětů jako jsou zvířata, rostliny, lodě, auta, hrady a zámky, náměty k různým politickým výročím, sportovním a kulturním akcím a mnoho dalších. Mezi těmito všemi náměty se samozřejmě začala objevovat i pivní tématika. Někteří sběratelé si toho povšimli a nový sběratelský obor v oblasti pivních suvenýrů byl na světě. Prozatím se tomuto oboru nevěnuje nějak mnoho sběratelů, ale jejich počet pomalu roste. A je pravdou, že to nemají vůbec jednoduché. U nás byla vydána prozatím jediná telefonní karta, kde je zobrazen námět piva Radegast.

Ve světě se těchto karet také nevydává nějak velké množství, ale přeci jen se objevují. Nejvíce telefonních karet s pivní tématikou vydávají země jako je Japonsko, kde zejména pivovary Asahi, Kirin a další tyto karty vydávají. Mezi dalšími státy možno jmenovat Německo, Bulharsko, Řecko, Belgie, Irsko a Peru.

Bohužel v posledních dvou letech přestal náš jediný vydavatel telefonních karet Český Telecom vydávat telefonní karty s novými náměty a spokojil se s vydáváním jen jednobarevných telefonních karet o které není mezi sběrateli zájem. Do budoucna se budou muset naši sběratelé spoléhat při získávání nových přírůstků do svých sbírek jen na vydavatele telefonních karet v cizině. Přeji jim v jejich úsilí hodně úspěchů.